مقدمه : 

صادرات همواره یک کلمه زینت بخش در نام سازمان توسعه تجارت از سالیان بسیار دور بوده است که طی این سالها به دلیل وجود درآمد سرشار نفت در ایران و عدم نیاز مالی کشور تمامی ساختارهای اقتصادی کشور بر مبنای واردات بوده است. اگر به قوانین تجاری کشور بخصوص در دوره قبل از انقلاب نگاهی کارشناسانه داشته باشیم درخواهیم یافت که قوانین واردات کشور بسیار جاافتاده­ تر و تجار وارد کننده کالاها از شهرت و ثروت بسیار بالاتری برخوردار بوده­ اند. پس از انقلاب این رویکرد تا حدودی تغییر نمود و عبارت زیبای «صادرات کالای غیرنفتی» جایگزین کلمه مفرد صادرات شد چرا که کلمه صادرات در ایران همردیف و همسان با صادرات نفت و میعانات گازی و مواد حاصل از آن بوده است. امروزه اگر به هر یک از مدیران رده بالای مملکت بگویند با کلمه­ صادرات جمله­ ای بسازید بدون نیاز به هیچ گونه فکر و تمرکزی حداقل 20 جمله می­توانند بسازند چرا که امروز بیش از هر زمان دیگری احساس نموده­ اند که با اتکا به درآمدهای نفتی نمی­توان مملکت ایران را اداره نمود و باید این جملات حتما در سخنرانی­ ها باشد اما مقوله صادرات برای کشوری که سالیان سال ساختار وارداتی داشته است مقوله­ ای نیست که بدون ایجاد زیرساخت­های لازم انجام پذیر باشد اینجانب تنها به ذکر یک مثال در این رابطه اکتفا می­ کنیم.

در تمام کشورهای اروپائی مراکز فروش با نام "outlet" وجود دارد که به خصوص در مورد انواع پوشاک مصداق بیشتری دارد. در این مراکز انواع پوشاک با مارکها و برندهای معتبر جهانی با قیمتی حدود یک سوم قیمت اصلی به فروش می­رسد فقط به این دلیل که از مدل آن یک سال یا بیشتر گذشته است. در این شرایط ما می­خواهیم مثلا کفش صادر کنیم و چون نمی­خواهیم اسمی را بیان کنیم یک کارخانه تولید کفش ایران هنوز مدل و قالب 20 سال گذشته را تولید می­کند که حتما این کارخانه­ ها را می­شناسید.

آیا می­دانید چرا فرش ایران که مایه افتخار صادرات ما طی سالیان سال بوده است اینقدر دچار رکود فروش در اروپا شده است؟

هر مطلبی که در نوشتارهای اینجانب ذکر می­ شود فقط بر اساس شواهد عینی یا حداکثر مصاحبه با دست اندرکاران مورد اعتماد است و اینجانب هیچگونه اعتقاد و اعتمادی به آمارهای منتشر شده ندارم. مهمترین دلیل رکود فرش ایران در بازارهای اروپا آن است که دیگر طرح و نقشه­ های قدیم مورد پسند و علاقه جامعه مصرف کننده اروپا نیست اگرچه قطعا هنر بافت و حتی طرحهای هنری و عمیق فرش­های ایران برای کارشناسان برجسته فرش هنوز هم از ارزش خاصی برخوردار است اما آیا ما فرش را برای موزه­ ها و کلکسیونرها تولید می­ کنیم یا قصد فروش در جامعه مصرفی جهان داریم؟

درست است که آمارهای صادراتی ما به کشورهای عراق و افغانستان و سوریه آمار قابل توجهی است اما تا چه زمان می ­توان با استراتژی قدرت نظامی در منطقه و نفوذ در این کشورها کالا صادر کرد.

اگرچه در این رابطه می­توان صفحات طولانی نوشت و کتابها منتشر کرد اما برای آنکه از هدف اصلی این مقاله تحلیلی دور نشویم و در عین حال بحث مهم صادرات غیرنفتی هم بدون نتیجه­ گیری رها نشود چند نکته که در ایران خلاء آن کاملا احساس می­شود در ادامه ذکر می­شود.

ایجاد شرکتها و کارخانجات «صادر بنیان»

همانگونه که در کشور ایران شرکت­های دانش بنیان ایجاد شده است برای حصول نتیجه کامل و ایجاد یک برنامه ­ریزی استراتژیک بلندمدت در حوزه صادرات غیرنفتی ایجاد کارخانجات و تولیدات  «صادر بنیان» یک امر ضروری است. چرا که نیازها، سلیقه ­ها و استانداردهای کیفی و مصرفی اغلب کشورها بخصوص در اروپا که اینجانب اشراف بیشتری در این منطقه دارم تفاوتهای عمده­ ای با استانداردهای تولید در ایران دارد بخشی از موانع هم به خاطر قوانین کشور اسلامی ما است. به عنوان یک مثال بسیار ساده ممکن است تولید یک نوع مانتو با طرح­های رنگی و آخرین مد روز اروپا در ایران ممنوع باشد که این گونه هم هست یا انواع کاپشن­ها و کفش­های مردانه و زنانه چرمی که مناسب جامعه فرهنگی اسلامی نباشد در حالی که اگر این تولیدات توسط کارخانجات «صادر بنیان» انجام شود و به قصد صادرات تولید شود هیچ گونه مانعی برای تولید نخواهند داشت.

ارائه پیشنهاد ایجاد شرکتها و کارخانجات «صادر بنیان»

پیشنهاد می­شود همانند شرکتهای صنعتی ایران شهرک های صادر بنیان ایجاد شود یا حداقل برای شروع فازهایی از شهرک­ های موجود صنعتی بخصوص در مناطق آزاد بندری با ساختار کامل صادرات ایجاد شود که شامل کلیه بخش­های صادرات باشد. این کارخانجات فقط مجاز خواهند بود کالاهای صادراتی با استفاده از آخرین مدلها و ماشین آلات و فن­آوریهای جدید کالا تولید نمایند و از قوانین خاص و تسهیلات کامل  معافیت­ها از جمله استفاده آزاد از درآمدهای ارزی بهره ­مند باشد. امیدوار هستم نگویید شبیه چنین تشکیلاتی هم اکنون در مناطق آزاد وجود دارد چون به ناچار باید کتاب دیگر در این رابطه نوشت.

یکی از روشهایی که در برخی از موارد به عنوان داروی مسکن استفاده می­شود آن است که سلیقه و درخواست های مشتریان خارجی را بگیریم و با تغییر اندک محصولات خود کالائی را بسازیم  و صادر کنیم که این روش را Localize (محلی کردن) محصولات می­ نامند که این اصطلاح در نرم افزارهای کامپیوتر خیلی متداول است.

اما مگر با انجام چند تغییر در ساخت محصول می­توان در بازارهای جهانی وارد شد.

ورود به بازارهای جهانی قواعد و قوانین خاص خود را دارد.

از آنجا که ممکن است برخی از مدیران که گرایش سخت افزاری دارند و تنها به ساختمان و ابزار و نظایر آن فکر می­کنند و عمق تفاوت محصولات داخلی و محصولات "صادر بنیان" را درک نکنند به ناچار سرفصل برخی از تفاوتهای عمده این 2 مقوله را ذکر می­کنم. شاید تا حدودی لزوم ایجاد بستری برای مجموعه­ای برای تولید محصولات "صادر بنیان" مشخص شود اگر هم قانع نشدند اینجانب آمادگی دارم. تا در هر مکانی و با هر کارشناس برجسته­ای در این مورد به بحث بنشینیم.

تفاوتهای عمده محصولات داخلی و محصولات "صادر بنیان"

1- کپی رایت – یکی از مهمترین تفاوتها قانون جهانی کپی رایت است. برای تولید یک برنامه کاربردی کامپیوتری در داخل کشور تقریباً تمام یا حداقل بیش از 90 درصد تولید کنندگان از سیستم عامل­ها و برنامه­ های کپی شده استفاده می­کنند البته چاره­ای هم ندارند چون به راستی توان مالی برای خرید نرم افزارهای گران قیمت اورجینال را ندارند (برخی از نرم افزارها مانند اوراکل و غیره  ، هزینه  بالای یکصد هزار دلار را می­ طلبد) – در مورد پوشاک – مبلمان و هر کالای دیگری 90 درصد از طرحهای خارجی کپی برداری می­شود و در بازار داخلی به فروش می­رسد حتی مارک خارجی روی محصولات می­زنند ولی برای ورود و حضور در بازارهای جهانی این امر ممکن نیست.

2- لزوم داشتن گواهینامه ­های استاندارد بین­المللی (انواع ISO) و گواهی­های ویژه کشور ها

3- لزوم مرکزی برای مارکتینگ بین­المللی (مارکتینگ با مفهوم بازاریابی تفاوت عمده دارد)

4- قوانین داخلی کشور هدف در امور واردات و نحوه دریافت مجوز ورود کالا (برای هر محصول و هر کشور متفاوت است)

5- استقرار شرکتهای EMC در کنار تولید کنندگان "صادر بنیان"

6- استقرار ماشین آلات و ابزار مدرن و نرم افزارهای پیشرفته اورجینال (غیر کپی)

7- استقرار سیستم­های گمرک، حمل و نقل

8-آکادمی شناسایی محصولات با توان بالقوه صادرات

9-تبلیغات: با توجه به قوانین کشور جمهوری اسلامی ایران برای ساخت تبلیغات و تیزرهای تلویزیونی در داخل کشور و همچنین رسانه های پخش تبلیغات محدودیت هایی وجود دارد در صورتیکه اگر ساخت این تبلیغات برای پخش در خارج از کشور باشد نیازی به این ضوابط نخواهد بود یا جهت پخش تبلیغات در رسانه های خارجی مثلا در ماهواره های خارجی محدودیت هایی وجود دارد که اگر این تبلیغات برای محصولات "صادر بنیان" باشد می توان استثنائاتی را قابل بشود.

حداقل 20 مورد دیگر از تفاوتهای این دو نوع محصول را می­توان ذکر کرد .

ارائه راهکار برای ایجاد نمایشگاهها با رویکرد صادرات

در کلیه نمایشگاههای داخلی پاویونی به نام "پاویون صادرکنندگان" ایجاد شود که حتماً باید در بخش "رویداد" نمایشگاه و توسط مجریان رویداد اجرا شود چرا که این پاویون اگر قرار است به صورت نمایشی نباشد شامل برنامه­ های بسیار گسترده­ای است که قبلا ذکر شد علاوه بر آن ویترین و الگوئی برای "شبیه سازی" حضور در نمایشگاههای خارجی خواهد بود. بدیهی است که اگر این رویکرد بخواهد اجرائی شود شامل برنامه­ های بسیار گسترده­ای خواهد بود که در حیطه فعالیت­های یک شرکت EMC خواهد بود.

برای این منظور اینجانب طرحی را به سازمان توسعه صادرات ارائه نموده­ام که خوشبختانه مورد تأیید مدیریت محترم نمایشگاههای داخلی قرار گرفته است و قرار است برای اولین بار در کشور ”پاویون صادرکنندگان" در نمایشگاه گل و گیاه تهران ایجاد شود که بستری جهت "شبیه سازی" برای حضور موفق در نمایشگاه گل و گیاه هلند باشد که اگر این طرح بتواند موفق باشد در تمامی نمایشگاههای صنعتی ایران می­تواند اجرا شود. در حال حاضر بزرگترین مشکل در این راه توجیه این طرح برای مشارکت کنندگان و جذب صادر کنندگان بالقوه برای حضور در این پاویون است زیرا این طرح برای اولین بار قرار است که در ایران اجرا شود و هزینه ­های آن باید توسط مشارکت کنندگان پرداخت شود.

ذکر این نکته بسیار ضروری است که کالاها و تولیداتی در کشور وجود دارد که خود تولیدکنندگان هم نمی­دانند که این محصول قابلیت صادرات را دارد که شواهد عینی در این مورد وجود دارد و ما راسا این مورد را تجربه و راسا برای صادرات اقدام نموده­ایم لذا تأکید بر عبارت صادرکنندگان بالقوه به همین منظور است که یکی از فعالیت­های مهم در این رابطه شناسائی محصولات و خدمات بالقوه صادراتی است همانند آکادمی­ های ورزشی که استعدادها را ابتدا شناسایی می­نمایند و از دوران کودکی آنها را تحت آموزش قرار می­دهند و با تکنیک­های مدرن روز دنیا آشنا می­سازند. بدیهی است شرکتهایی وجود دارند که سابقه و تجربه طولانی در امر صادرات دارند دارای بخش­های تحقیقات بازار – نمایندگان خارجی و پشتوانه مالی قوی هستند که شاید مخاطب اصلی ما در این طرح نباشند (که البته خود این شرکتها هم روزی متوجه خواهند شد که حضورشان در این پاویون مفید است).

مخاطب اصلی در این طرح شرکتهای کوچک و متوسط (SME) خواهند بود که توان بالقوه صادراتی دارند ولی از توان مالی بالا و تجربه حضور در بازارهای جهانی به ویژه در اروپا و کلیه مسائل و عوامل بازاریابی بین­ المللی آگاه نیستند.

بدیهی است که این طرح اولیه فقط شامل رئوس عناوین مهم می باشد که در صورت تایید کلیات طرح مرحله امکان سنجی و طرح تفصیلی طرح ارائه خواهد شد.

                                                                                   گروه شرکتهای پانیذان سعید ناجیان

آمار خوب مشارکت زنان در جامعه کاری استان کبک و مونترال

83٪ نیروی زن بازار کار کشور کانادا در سال 2018 در حدود 25 تا 54 سال داشته اند.
آمارها نشان می دهد زنان مقیم استان های نیوفاندلند و کبک ما بین سال های 2008  تا 2018 سریع ترین نرخ مشارکت و پیشرفت را در کانادا داشته اند.
بر طبق بروزرسانی جدید آمار کانادا در روز جهانی زن در 8 مارس، بیش از 83 درصد زنانی که در کانادا در سال 2018 مشغول به کار یا در جستجوی کار هستند بین 25 تا 54 ساله بوده اند.
نرخ مشارکت سال 2018 در مقایسه با سال 1950 تغییر چشم گیری کرده است، زمانی که فقط بیش از 21 درصد از زنان کانادایی در بازار کار کانادا شرکت داشتند. 
اداره آمار کانادا می گوید: "افزایش مشارکت زنان در بازار کار منطبق با تغییرات اجتماعی ، دموگرافیکی و اقتصادی از جمله افزایش مشارکت در سطوح بالای تحصیل، تاخیر در ازدواج و تولد فرزند و افزایش جدایی و طلاق است." 

این مقاله را بخوانید:

کانادا سرآمد کارآفرینی زنان نسبت به دیگر کشورها


در سطح استانی، سریعترین نرخ رشد مشارکت زنان در بازار کار بین سالهای 2008 و 2018 در استانهای شرقی کانادا شامل نیوفاندلند و لابرادور ثبت شده است.
میزان مشارکت در بازار کار در طول این دوره 10 ساله در کبک و شهر مونترال نیز بالاترین میزان خود را داشته است.
نرخ مشارکت زنان 25 تا 54 ساله مهاجر نیز بین سال های 2008 تا 2018 نیز افزایش یافته است.
همچنین آمار های کانادا نشان می دهد در سال 2017 در این بازه سنی بیشترین نرخ مشارکت در بازار کار وجود داشته است.
این نرخ مشارکت کانادا را از ایالات متحده جلو انداخته است که نرخ مشارکت زنان آنها در سال 2018 75درصد بوده است  ولی  همچنان کشورهای سوئد و ایسلند با میزان 88.7 درصد بود از تمامی کشور ها پیشی گرفته اند.


زنان در نگهداری خانه بیشتر از مردان وقت خود را صرف می کنند. در سال 2010، در حالی که زنان 8.8 ساعت در هفته به انجام کارهای خانگی پرداختند،مردان 8.3  ساعت صرف کردند.

نوع رفتار باز زنان در کانادا متفاوت استآ در کانادا خانم ها راحت ترند، وقتی قرار بر این باشد که پسران جوان در کانادا، بدون توجه به دختران از کنار آنها رد شوند و برعکس و وقتی دختران بدانند که نوع لباس و آرایش آنها، تأثیری در جلب توجه دیگران ندارد، می توان نتیجه گرفت که چگونه ارتباطات بین کودکان و نوجوانان از دبستان تا دانشگاه شکل می گیرد ، بدون اینکه نقش مهمی در زندگی آنها ایفا کند. بدانید که این موضوع ارتباطی با اعتقادات مذهبی و فرهنگی قومیت ها و ملت ها ندارد.


در کانادا جوانان خود را با انواع ورزش ها و نرمش های روزانه عادت می دهند تا ضمن حفظ تناسب اندام، جسم و روح خودشان را نیز همواره سالم و بانشاط  نگاه دارند و همین امر یکی از عوامل مهم داشتن زندگی سالم در آنهاست. از سوی دیگر درگیرشدن کامل در درس و مشق توسط جوانان دانشجو و یا جدی گرفتن کار برای جوانان شاغل، فرصت کمی برای گذاشتن وقت گفت و گو یا ملاقات با دوستان خود می گذارد و اکثر ارتباطات آنها تنها در روزهای آخر هفته به شکل کوتاه مدت، محدود می گردد.

  • برای اخذ ویزای شنگن به کجا باید مراجعه کرد ؟

گرچه که شما با داشتن ویزای شنگن قادرید ازادانه به کشورهای عضو این پیمان سفر کنید و قوانین ویزا برای تمام کشورهای عضو پیمان یکسان است اما برای  ورود به  هر کشوری که قصد آن را دارید نیز قوانینی وجود دارد. مخصوصاً این که برخی کشورها در خصوص این مطلب بسیار سخت گیر هستند و ممکن است در صورت نقض قوانین شان از سوی شما، مانع ورودتان به کشورشان شوند. 
بنابراین اگر قصد سفر به یکی از  کشورهای عضو پیمان شنگن را دارید باید درخواست تان را به کنسولگری آن کشور ارائه دهید. 
اگر قصد سفر به کشورهای مختلف دارید بایستی درخواست تان را به سفارت مقصد اصلی تان ارسال کنید. مقصد اصلی شما در واقع کشوری است که در طول سفر قرار است روز و شب های زیادی را در آن سپری کنید.  اگر هم قصد دارید در کشورهای مختلف روز و شب های یکسانی را سپری کنید بایستی درخواست تان را به سفارت  اولین کشوری ارسال کنید که ابتدا سفر وارد آن می شوید. 
برای اخذ ویزای ایتالیا شما می توانید به مرکز خدمات جهانی ویزای  ایتالیا (CKGS) مراجعه کنید:
الف) در صورتی که ایتالیا تنها کشور باشد که شما قد سفر به آن را دارید. 
ب ) در صورتی که ایتالیا مقصد اصلی سفر شما باشد، به این معنا که شما قصد دارید مدت زیادی را در این کشور سپری کنید. 
ج ) در صورتی که شما مقصد خاصی را مدنظر نداشته باشید اما ایتالیا اولین کشوری باشد که به آن سفر می کنید.

  • اگر درخواست اخذ ویزا رد شود چه اتفاقی می افتد ؟

در صورتی که درخواست اخذ ویزای شما رد شود ، پاسپورت شما را به همراه نامه رد درخواست  ارسال خواهند کرد ، نامه ای که در آن زمان و مکانی  قید شده است که شما می توانید درخواست تان را ارائه دهید.

·         چند روز قبل باید برای درخواست ویزای شنگن اقدام کرد ؟

شما بایستی 90 روز قبل از تاریخ سفرتان برای دریافت ویزا شنگن اقدام کنید . به متقاضیان توصیه می شود که حداقل 45 روز قبل از تاریخ حرکت اقدام کنند.

·         با این فرض که اخیراً به ایتالیا سفر کرده اید و دوماه از اعتبار پاسپورت تان باقی مانده است. آیا امکان این امر وجود دارد که برای ویزا درخواست دهید ؟

خیر. جهت درخواست ویزای ایتالیا بایستی پاسپورت تان اعتبار داشته باشد. از تاریخ برگشت تان از ایتالیا حداقل اعتبار پاسپورت تان بایستی سه ماه باشد. در صورتی که پاسپورت تان اعتبار لازم را نداشته باشد شما نمی توانید اقدام به دریافت ویزا ایتالیایی کنید.

·         امکان صدور ویزای فوری وجود دارد ؟ خیر چنین امکانی وجود ندارد


لطفا توجه بفرمایید: مرکز  خدمات جهانی  ویزای ایتالیا ( CKGS) با قبول هزینه های  ارزش افزوده و خدمات بیمه به هیچ وجه تضمین نمی کند که  روند اخذ ویزای شما سریع تر صورت گیرد.

·         با این فرض که اخیراً به ایتالیا سفر کرده اید و دوماه از اعتبار پاسپورت تان باقی مانده است. آیا امکان این امر وجود دارد که برای ویزا درخواست دهید ؟

خیر. جهت درخواست ویزای ایتالیا بایستی پاسپورت تان اعتبار داشته باشد. از تاریخ برگشت تان از ایتالیا حداقل اعتبار پاسپورت تان بایستی سه ماه باشد. در صورتی که پاسپورت تان اعتبار لازم را نداشته باشد شما نمی توانید اقدام به دریافت ویزا ایتالیایی کنید.

·         امکان صدور ویزای فوری وجود دارد ؟ خیر چنین امکانی وجود ندارد


لطفا توجه بفرمایید: مرکز  خدمات جهانی  ویزای ایتالیا ( CKGS) با قبول هزینه های  ارزش افزوده و خدمات بیمه به هیچ وجه تضمین نمی کند که  روند اخذ ویزای شما سریع تر صورت گیرد.

·         آیا کودکان بین 12 تا 18 سال می توانند بدون همراهی والدین شان تقاضای ویزا کنند ؟

خیر. کودکانی که در گروه سنی بین 12 تا 18 قرار دارند بدون همراهی والدین شان نمی توانند تقاضای ویزا کنند. این افراد که زیر سن قانونی هستند بایستی به همراه والدین یا سرپرستان قانونی شان اقدام به اخذ ویزا کنند

  • برای اخذ ویزای شنگن به کجا باید مراجعه کرد ؟

گرچه که شما با داشتن ویزای شنگن قادرید ازادانه به کشورهای عضو این پیمان سفر کنید و قوانین ویزا برای تمام کشورهای عضو پیمان یکسان است اما برای  ورود به  هر کشوری که قصد آن را دارید نیز قوانینی وجود دارد. مخصوصاً این که برخی کشورها در خصوص این مطلب بسیار سخت گیر هستند و ممکن است در صورت نقض قوانین شان از سوی شما، مانع ورودتان به کشورشان شوند. 
بنابراین اگر قصد سفر به یکی از  کشورهای عضو پیمان شنگن را دارید باید درخواست تان را به کنسولگری آن کشور ارائه دهید. 
اگر قصد سفر به کشورهای مختلف دارید بایستی درخواست تان را به سفارت مقصد اصلی تان ارسال کنید. مقصد اصلی شما در واقع کشوری است که در طول سفر قرار است روز و شب های زیادی را در آن سپری کنید.  اگر هم قصد دارید در کشورهای مختلف روز و شب های یکسانی را سپری کنید بایستی درخواست تان را به سفارت  اولین کشوری ارسال کنید که ابتدا سفر وارد آن می شوید. 
برای اخذ ویزای ایتالیا شما می توانید به مرکز خدمات جهانی ویزای  ایتالیا (CKGS) مراجعه کنید:
الف) در صورتی که ایتالیا تنها کشور باشد که شما قد سفر به آن را دارید. 
ب ) در صورتی که ایتالیا مقصد اصلی سفر شما باشد، به این معنا که شما قصد دارید مدت زیادی را در این کشور سپری کنید. 
ج ) در صورتی که شما مقصد خاصی را مدنظر نداشته باشید اما ایتالیا اولین کشوری باشد که به آن سفر می کنید.

  • اگر درخواست اخذ ویزا رد شود چه اتفاقی می افتد ؟

در صورتی که درخواست اخذ ویزای شما رد شود ، پاسپورت شما را به همراه نامه رد درخواست  ارسال خواهند کرد ، نامه ای که در آن زمان و مکانی  قید شده است که شما می توانید درخواست تان را ارائه دهید.

·         چند روز قبل باید برای درخواست ویزای شنگن اقدام کرد ؟

شما بایستی 90 روز قبل از تاریخ سفرتان برای دریافت ویزا شنگن اقدام کنید . به متقاضیان توصیه می شود که حداقل 45 روز قبل از تاریخ حرکت اقدام کنند.

·         با این فرض که اخیراً به ایتالیا سفر کرده اید و دوماه از اعتبار پاسپورت تان باقی مانده است. آیا امکان این امر وجود دارد که برای ویزا درخواست دهید ؟

خیر. جهت درخواست ویزای ایتالیا بایستی پاسپورت تان اعتبار داشته باشد. از تاریخ برگشت تان از ایتالیا حداقل اعتبار پاسپورت تان بایستی سه ماه باشد. در صورتی که پاسپورت تان اعتبار لازم را نداشته باشد شما نمی توانید اقدام به دریافت ویزا ایتالیایی کنید.

·         امکان صدور ویزای فوری وجود دارد ؟ خیر چنین امکانی وجود ندارد


لطفا توجه بفرمایید: مرکز  خدمات جهانی  ویزای ایتالیا ( CKGS) با قبول هزینه های  ارزش افزوده و خدمات بیمه به هیچ وجه تضمین نمی کند که  روند اخذ ویزای شما سریع تر صورت گیرد.

·         با این فرض که اخیراً به ایتالیا سفر کرده اید و دوماه از اعتبار پاسپورت تان باقی مانده است. آیا امکان این امر وجود دارد که برای ویزا درخواست دهید ؟

خیر. جهت درخواست ویزای ایتالیا بایستی پاسپورت تان اعتبار داشته باشد. از تاریخ برگشت تان از ایتالیا حداقل اعتبار پاسپورت تان بایستی سه ماه باشد. در صورتی که پاسپورت تان اعتبار لازم را نداشته باشد شما نمی توانید اقدام به دریافت ویزا ایتالیایی کنید.

·         امکان صدور ویزای فوری وجود دارد ؟ خیر چنین امکانی وجود ندارد


لطفا توجه بفرمایید: مرکز  خدمات جهانی  ویزای ایتالیا ( CKGS) با قبول هزینه های  ارزش افزوده و خدمات بیمه به هیچ وجه تضمین نمی کند که  روند اخذ ویزای شما سریع تر صورت گیرد.

·         آیا کودکان بین 12 تا 18 سال می توانند بدون همراهی والدین شان تقاضای ویزا کنند ؟

خیر. کودکانی که در گروه سنی بین 12 تا 18 قرار دارند بدون همراهی والدین شان نمی توانند تقاضای ویزا کنند. این افراد که زیر سن قانونی هستند بایستی به همراه والدین یا سرپرستان قانونی شان اقدام به اخذ ویزا کنند

هر آنچه که در مورد پاسپورت و ویزا گرفتن باید بدانید

آیا تا به حال به قصد مسافرت، کار و یا تحصیل از کشور خود خارج شده اید؟ اگر چنین بوده، چه مراحل اداری را برای خروج از کشور طی کرده اید؟آیا تا به حال شنیده اید که مراحل اداری گرفتن پاسپورت و ویزا یا روادید کاملا وابسته به شانس بوده و در صورت آنکه بخت با شما یار نباشد، نمیتوانید به کشور مقصد مسافرت کنید؟ آیا واقعا مساله شانس در گرفتن ویزاحقیقت دارد؟ به عنوان مثال، احتمالا شما نیز این جمله را بسیار شنیده اید که گرفتن ویزای بعضی از کشورها دشوار است. اگر چنین باشد، چه گام های اساسی برای دریافت ویزا نیاز هست؟


آیا تفاوت بین ویزا و پاسپورت را می دانید؟

پاسپورت (passport) که نام فارسی آن گذرنامه است و در  گذشته های دور، تذکره مرور نامیده می شد، سند هویتی بین المللی برای شناسایی رسمی فرد است که از سوی هر دولتی برای شهروندان آن کشور صادر می شود.

طبق رتبه بندی انجام شده، و بر اساس شاخص پاسپورت هنلی، پاسپورت ایرانی رتبه ۹۶ از جهت آزادی مسافرت را داراست (هم رتبه با پاسپورت بنگلادش، کوزوو و لبنان



ویژگی های گذرنامه:

  1. گذرنامه از یک جهت مجوز خروج فرد از کشوری است که تابعیت سیاست داخلی آن کشور را دارد. گذرنامههمانند یک شناسنامه معتبر بوده و تابعیت و هویت دارندگان خود را تایید می کند. این نکته بسیار مهم است، چرا که در تعدادی از کشورها مانند کره شمالی و در گذشته شهروندان کوبایی و مردمان بلوک شرق، حق سفر به بیرون از کشور را نداشتند.
  2. گذرنامه،تضمین کننده امنیت و حقوق مسافر در قلمرو دیگر کشورها از سوی کشور مبدا است. البته این موضوع، تابع قدرت سیاسی و بین المللی کشور صادر کننده گذرنامه است.
  3. با وجودگذرنامه، می توان از دیگر دولت ها اجازه ورود به خاک آن کشورها را گرفت.

ویزا یا روادید

  1. ویزا یا روادیداجازه ورود به یک کشور است که توسط کشور مقصد صادر می شود. در حقیقت ویزا یک مهر یا برچسب است که در پاسپورت زده شده و با خود پاسپورت، متفاوت است.
  2. گردشگران هنگام برگشت به کشور خود گذرنامه را لازم دارند اما نیازی به ویزا ندارند.
  3. پاسپورت به مدت پنج سال اعتبار دارد، امااعتبار ویزا به طور موقت توسط کشور مقصد تعیین می شود.
  4. برای سفر به تمامی کشورهای خارجی داشتن پاسپورت الزامی است ولی داشتن ویزا بستگی به کشور مقصد دارد.
  5. اما با گرفتن ویزا، به طور صد درصد به کشور مقصد وارد نمی شوید، چرا که گرفتن ویزا تضمینی برای ورود به کشور مورد نظر نیست و افسران مهاجرت در مرزها می‌توانند از ورود مسافران به دلایل مختلف جلوگیری ‌کنند.
  6. نوع ویزایی که دریافت می کنید، در زمان ورود به هر کشور، نشان‌ می‌دهد هدف سفر شما چیست، چه مدت در آن کشور اقامت خواهید کرد و آخرین مهلتی که برای ورود به کشور مورد نظر دارید، چه تاریخی است
  7. از یکم ژانویه ۲۰۱۸، شهروندانایرانی در ۳۸ کشور نیاز به گرفتن ویزا ندارند و یا در هنگام رسیدن به کشور مقصد می توانند ویزا بگیرند.

در اینجا لیست ۳۸ کشوری که برای ورود به آنها نیاز به گرفتن ویزا ندارید و یا می توانید در فرودگاه کشور مقصد اقدام به گرفتن ویزا کنید و یا آنکه به صورت الکترونیکی، ویزای خود را تهیه کنید، لیست شده اند:

کشورهایی که نیاز به ویزا ندارند

کشورهایی که ویزای الکترونیکی صادر می کنند

کشورهایی که در زمان ورود به مقصد ویزا صادر می کنند

ارمنستان

آنتیگوا و باربودا

بولیوی

دومنیکا (Dominica)

آذربایجان

کیپ ورد (Cape Verde)

اکوادور (Ecuador)

بنبن: کشوری در غرب آفریقا

کومور (Comoros)

گرجستان (Georgia)

کامبوج*

جیبوتی (Djibouti)

هاییتی (Haiti)

ساحل عاج (Côte d’Ivoire)

گینه بیسائو (Guinea-Bissau)

مالزی (Malaysia)

گابن (کشوری در غرب آفریقا)

لائوس (Laos)

میکرونزی (Micronesia): کشوری در بخش غربی اقیانوس آرام

قرقیزستان (Kyrgyzstan)

لبنان (Lebanon)

صربستان (Serbia)

لسوتو (Lesotho)

ماداگاسکار (Madagascar)

ترکیه

نیجریه

مالدیو (Maldives)

ونزوئلا

قطر

موریتانی (Mauritania)

کردستان عراق

سنت کیتس و نویس (Saint Kitts and Nevis)

موزامبیک

 

سائو تام و پرینسیپ (Sao Tome and Principe)

نپال

 

سریلانکا*

پالائو (Palau)

 

اوگاندا (Uganda)

رواندا (Rwanda): کشوری در آفریقای مرکزی*

 

زامبیا (Zambia)

ساموا (Samoa)

   

تاجیکستان

   

سیشل (Seychelles)

   

سومالی (Somalia)

   

تانزانیا

   

تیمور

   

توگو  (Togo)

   

زیمباوه

   

تووالو (Tuvalu)

تنها کشوری که ایرانی ها اجازه ورود به آن ندارند، لیبی است!!!

بخش هایی که با ستاره (*) مشخص شده اند، مربوط به کشورهایی است که می توانید به صورت الکترونیکی و یا در زمان ورود به کشور مقصد، ویزا دریافت کنید.

مهرگذرنامه و ویزا



تقریبا در بیشتر موارد، و در زمان ورود و خروج به کشور در پاسپورت ها مهری زده می شود و روی آن اطلاعاتی مانند زمان ورود و خروج، نام کشور، و نوع وسیله ای که به آن کشور مسافرت کرده اید مشخص می شود. علاوه بر آن، شکل مهر هر کشوری متفاوت است و به عنوان مثال، مهری که روی پاسپورت زده می شود، می تواند به شکل مربع، دایره، لوزی و دیگر اضلاع باشد. علاوه بر آن، رنگ مهر ورود و خروج نیز با هم متفاوت است.

**برای کشورهایی که عضو ویزای شینگن هستند، فقط یک مهر زده می شود.**

کشورهایی مانند استرالیا، کانادا، ایالات متحده امریکا، ایرلند، بریتانیا، کره جنوبی و ال سالوادور تنها در زمان ورود، مهر روی پاسپورت می زنند.

هنگ کنک، ماکائو، و اسرائیل نیز کشورهایی هستند که هیچ مهری برای ورود و خروج صادر نمی کنند. اما تکه کاغذی جداگانه برای ورود در اختیار مسافر می گذارند.

اولین گام: گذرنامه گرفتن

در حال حاضر از نظر ظاهری، گذرنامه های سنتی و بیومتریک در دنیا صادر می شوند.

کشور ایران از سال ۲۰۱۱ تصمیم گرفت، گذرنامه های بیومتریک صادر کند. بنابراین در اینجا روی این نوع از گذرنامه ها صحبت می شود.

گذرنامه بیومتریک یعنی چه؟

بیومتریک نوع ویژه ای از روش های امنیتی برای کنترل دسترسی و برقراری امنیت است که از ویژگی های قابل اندازه گیری و غیر قابل تغییر انسانی استفاده می کند. در گذرنامه های بیومتریک تراشه ای کوچک جا سازی می شود که حاوی اطلاعات افراد است.

ویژگی هایی که روی این گذرنامه ثبت می شود، علاوه بر تصویر و نام، شامل اثر انگشت، رنگ و طرح اسکن قرنیه و یک نسخه دیجیتال از تصویر دارنده گذرنامه است.

به هر حال این نوع از گذرنامه ها امروزه با روش های الکترونیکی و خلاقانه ای تلفیق شده اند که از اشاره به آنها در اینجا خودداری می شود، اما به میزان زیادی، از ارتکاب تخلف جلوگیری می کنند.

شکل زیر مراحل تهیه گذرنامه های بیومتریک را در ایران نشان می دهد:

تاریخچه کوتاهی از صدرو گذرنامه در دنیا:

یکی از اولین اشاره‌ها به کاغذهایی که به عنوان گذرنامه مورد استفاده قرار می‌گرفته است به ۴۵۰ سال پیش از میلاد مسیح بر می گردد که در کتاب مقدس یهودیان ثبت شده است. بر حسب آنچه در کتاب مقدس عبری در این دوران نگاشته شده است، اولین اجازه نامه به نحیما (یکی از از مقامات دولتی) برای سفر به یهودیه توسط شاه ایران (آرتاکسرکسس ۱) داده شده بوده است تا ضمانتی برای عبور سالم و امن نحیما از اراضی تحت سلطه دیگر فرمانروایان باشد

تقریبا از اواخر قرن نوزدهم بود که امپراطوری بریتانیا برای آسان کردن سفر مسافران، گذرنامه ای را به شکل برگه های کاغذی تکی ایجاد کرد.

یک موضوع مهم: ما انواعی از گذرنامه ها را داریم

  • گذرنامه عادی:این گذرنامه برای متقاضیان عادی و توسط سازمان نیروی انتظامی صادر می شود. اگر در خارج از کشور باشید، گذرنامه توسط کارمندان کنسول وزارت امور خارجه صادر خواهد شد.
  • گذرنامه سیاسی:این نوع از گذرنامه ها، برای افراد خاص است. بدین معنی که این گذرنامه توسط وزارت امور خارجه برای مقامات سیاسی و بستگان همراه آنها که برای انجام وظیفه خاصی مانند سفارت به خارج از کشور می روند، صادر می شود.
  • گذرنامه خدمت:این نوع گذرنامه هم برای کارکنان دولتی و از طرف آن ارگان دولتی صادر می شود. این افراد به طور موقت ماموریتی را در کشورهای خارجی خواهند داشت.

ویزا هم چند نوع است

ویزاها را بسته به هدفی که برای مسافرت دارید، به انواع مختلفی تقسیم می کنند و دسته بندی آنها هم روی مهر ویزا مشخص می شود.

برای مثال انواع ویزای آمریکا در سه دسته قرار دارد:

  1. ویزای کوتاه مدت برای کار و تجارت (دسته B-1)،
  2. گردشگری و بازدید (دسته B-2)،
  3. تلفیقی از هر دو مورد (B-1/B-2)

اما به طور کلی انواع ویزاهایی که می تواند توسط کشور مقصد صادر شود در اینجا لیست شده اند:

  1. ویزای سیاحتی
  2. زیارتی
  3. تحصیلی
  4. با حق کار
  5. ترانزیت
  6. مطبوعاتی
  7. خدمت
  8. متعدد یا مالتیپل
  9. الحاق به خانواده

توضیحاتی درباره بعضی از ویزاهای معرفی شده

ویزای توریستی یا سیاحتی: این نوع از ویزا بسته به کشور مقصدی که دارید و درخواستی که می کنید، بین ۱۵ تا ۶ ماه اعتبار دارد. در این نوع از ویزا، فرد به دنبال سیاحت و گردشگری در کشور مقصد است.

ویزای دانشجویی یا ویزای تحصیلیویزای دانشجویی در دسته ویزاهای بلند مدت قرار می گیرد و شرط اول آن برای اقدام به تهیه ویزا، داشتن پذیرش از یک استاد و دانشگاه کشور مقصد است. این نوع از ویزا بسته به میزان دوره مدت تحصیل ، متغیر خواهد بود .

ویزای دیدار بستگان: این ویزا نیز معمولا بین ۳ تا ۶ ماه صادر میشود و همان طور که از نام این ویزا مشخص هست برای دیدار بستگان درجه ۱ و درجه ۲ به شخص داده میشود. این ویزا بسته به کشوری که انتخاب می کنید، دارای تفاوت هایی است. به عنوان مثال، شرایط ارسال دعوت نامه از یکی از بستگان شما، در کشورهای مختلف متفاوت است و به عوامل متعددی مانند داشتن درآمد کافی، خانه، و حتی شهروند بودن آن کشور دارد.

ویزای تجاری و بازرگانی: ویزای تجاری و بازرگانی به بازرگانان یا کسانی که روابط تجاری با شرکتهای کشور مورد نظر دارند اعطا میشود. در چنین وضعیتی، باید از کشور مقصد دعوت نامه دریافت کنید.

ویزای متعدد: ویزا می‌تواند به صورت single صادر شود که در این صورت به شما تنها اجازه یک بار ورود به آن کشور را می‌دهد. همچنین‌ ویزای شما ممکن است multiple باشد که به این ترتیب، شما امکان ورود و خروج متعدد به کشور صادرکننده ویزا را در طی مدت اعتبار ویزا خواهید داشت.


دانستن چند نکته ضروری در زمینه ویزا

حواستان باشد، زمانی که برای هدف خاصی ویزا می گیرید، باید همان فعالیت را در کشور مربوطه انجام دهید. در غیر این صورت ممکن است در طول سفر دچار مشکلات احتمالی شوید.

  1. یک قانون کلی وجود داردشما نمی توانید مدت ویزای خود را برای موارد توریستی تمدید کنید. قانون عدم امکان تمدید ویزا برای ویزاهای توریستی و ویزاهای کمتر از ۶ ماه اعتبار است، البته در مواردی خاص مانند مشکلات پزشکی این کار انجام می‌شود.
  2. همواره به یاد داریم که نگهداری از بعضی مداراک بسیار مهم و حیاتی است.مانند شناسنامه و کارت ملی. به این لیست باید گذرنامه و ویزا را نیز افزود. به خاطر داشته باشید که در یک کشور خارجی، گذرنامه به منزله کارت شناسایی و برگه هویت شماست و همچنین داشتن ویزا به منزله ورود قانونی شما به خاک آن کشور است که به همین دلیل باید در حفظ و نگهداری آن کوشا باشید‌. بنابراین از تمامی صفحات گذرنامه و ویزا ۲ سری فتوکپی تهیه کرده و یکسری را در محل اقامت گذاشته و سری دیگر را همراه خود داشته باشید تا در صورت سرقت یا مفقود شدن گذرنامه از آنها استفاده کنید.

و در نهایت شرایط دریافت ویزا

شرایط دریافت ویزا برای کشورهای مختلف متفاوت است؛ برای بعضی کشورها شما به آسانی می توانید ویزای مورد نظر را بگیرید و برای بعضی از کشورها، کار بسیار سخت و پیچیده است. به عنوان مثال و به طور معمول دریافت ویزا برای کشورهای اروپایی، کانادا، ژاپن و آمریکا دشوار است.

در حالت کلی برای دریافت ویزا باید مدارک زیر موجود باشد :

  1. پاسپورت یا گذرنامه با حداقل شش ماه اعتبار
  2. مدارک هویتی
  3. مدارک مالی
  4. عکس

همانطور که گفته شد، برای دریافت انواع ویزا، شرایط نیز متفاوت است. به عنوان مثال وجود دعوت نامه برای دیدار بستگان، و یا مدرک پذیرش از دانشگاه مورد نظر ضروری است.

اطلاعات تماس

برگزاری تورهای تخصصی نمایشگاهی اروپا
(نمایشگاه آلمان، نمایشگاه ایتالیا، نمایشگاه فرانسه)
ویژه هیات های تجاری و بازرگانی

میدان ونک ابتدای خیابان صانعی ساختمان 33 طبقه 4 شرقی واحد 38

22224749 21 98 + / 88887056 21 98 +

3518192 938 98 + (paniznparvaz@)

info[at]panizan[dot]com

Website Traffic

مهمانان